ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940

2014
Άρθρο του προέδρου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Π. Παπαδόπουλου στο ειδικό αφιέρωμα της εφ. ‘Ελεύθερος Τύπος’ για την 79η ΔΕΘ
Ημερομηνία: 7 Σεπτεμβρίου 2014 11:06:14


Η Κεντρική Μακεδονία στυλοβάτης για την επιστροφή στην ανάπτυξη

Μετά από έξι χρόνια συνεχιζόμενης ύφεσης, η επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ συνιστά πλέον ζωτικής σημασίας πρόκληση. Είναι ένας κρίσιμος εθνικός στόχος, που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την κινητοποίηση των δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα. Με την προσέλκυση νέων εγχώριων και ξένων επενδύσεων, με την ανάληψη νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών σε τομείς, που αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της χώρας και παράγουν υψηλή προστιθέμενη αξία για την οικονομία.

Ηγετική θέση στην προσπάθεια αυτή μπορεί να διαδραματίσει η Κεντρική Μακεδονία, αξιοποιώντας τους ανθρώπους και τους πόρους της, τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες της γεωγραφικής της θέσης. Η αναζωογόνηση της μεταποίησης, στην οποία έχει μακρά παράδοση η Κεντρική Μακεδονία και δη η Θεσσαλονίκη, πρέπει να στηριχθεί σε νέα προϊόντα, ανταγωνιστικά κυρίως με την ποιότητά τους, σε κλάδους όπως τα τρόφιμα, η ένδυση, οι νέες τεχνολογίες.

Σ’ αυτούς τους τομείς καθοριστική είναι η συμβολή των μικρών και μεσαίων μονάδων. Ιδιαίτερα στις νέες τεχνολογίες, στις οποίες εκδηλώνεται η εφευρετικότητα των νέων ανθρώπων, η αρχή γίνεται με φιλόδοξες εφαρμογές καινοτομιών. Η στήριξη αυτών των προσπαθειών είναι αναγκαία γιατί από την επιτυχία τους θα εξαρτηθεί το παραγωγικό μέλλον της Κεντρικής Μακεδονίας και το μέλλον της ίδιας της νέας γενιάς. Βασική παράμετρος, ωστόσο για τον όποιο σχεδιασμό, είναι η ενίσχυση της ρευστότητας, που δυστυχώς μέχρι σήμερα, αποτελεί ένα επαναλαμβανόμενο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου προς την πολιτεία χωρίς όμως ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Όλο το προηγούμενο διάστημα οι στρόφιγγες της χρηματοδότησης ήταν κλειστές, λόγω του αποκλεισμού της χώρας και των τραπεζών της από τις αγορές, αλλά και γενικότερα εξαιτίας του υψηλού βαθμού αβεβαιότητας σχετικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας.

Σήμερα, η οικονομία έχει εισέλθει σε φάση σταθεροποίησης, η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος έχει ολοκληρωθεί, η Ελλάδα έχει κάνει το πρώτο βήμα επιστροφής στις αγορές και οι μεγάλες ελληνικές τράπεζες έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία κινήσεις για την αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου και για την άντληση ρευστότητας. Παρ’ όλα αυτά, τα επιτόκια των χορηγήσεων για τις ελληνικές επιχειρήσεις παραμένουν σε απαγορευτικό ύψος, σε σχέση με τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.

Είναι προφανές ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος σε θέματα ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας, παρά τις τεράστιες προσπάθειες του επιχειρηματικού κόσμου. Το εξαγωγικό «θαύμα» που παρατηρήθηκε στη διάρκεια της προηγούμενης διετίας και που στηρίχθηκε αποκλειστικά στην επιμονή των ελληνικών επιχειρήσεων, δεν μπορεί να επαναληφθεί όσο το κόστος του χρήματος καθηλώνει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων.

Την ίδια ώρα, σε συγκριτικό πλεονέκτημα, με δυνατότητες όμως ανάπτυξης, για την Κεντρική Μακεδονία, εξελίσσεται ο τουρισμός. Η Κεντρική Μακεδονία μπορεί να γίνει τουριστικός προορισμός διεθνούς εμβέλειας προσφέροντας ολοκληρωμένα προγράμματα με σύνθετα τουριστικά προϊόντα ετήσιας διάρκειας. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται ένα ρεαλιστικό και καλά μελετημένο Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Τουριστικής Ανάπτυξης στη βάση της συνολικής δυναμικής της Κεντρικής Μακεδονίας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, το οποίο θα εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή σύγκλιση και υποστήριξη από τους εμπλεκόμενους φορείς. Τουριστικοί προορισμοί αναγνωρίσιμοι σε όλο τον κόσμο όπως ο Όλυμπος, ιστορικοί τόποι παγκόσμιας σημασίας, όπως το σύνολο Πέλλας-Βεργίνας-Δίου, οι βυζαντινοί θησαυροί του Αγίου Όρους, τα Ελληνιστικά, Ρωμαϊκά, Βυζαντινά, Εβραϊκά και Οθωμανικά μνημεία της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων, διάσπαρτοι τόποι μνήμης ενός πολυπολιτισμικού παρελθόντος, ακτές που εκτείνονται από τις παρυφές του Ολύμπου μέχρι τις εκβολές του Στρυμόνα, λίμνες και ορεινοί όγκοι μοναδικής ομορφιάς, είναι η κληρονομιά της ιστορίας και τα δώρα της φύσης που απλώνονται σε όλη την έκταση της Κεντρικής Μακεδονίας.

Η αξιοποίηση τους ή η ενίσχυση της αξιοποίησής τους θα πρέπει να υλοποιηθεί με κύριο γνώμονα το σεβασμό, προς όφελος των σημερινών και αυριανών κατοίκων της περιοχής. Ευνοϊκές συνθήκες, στην Κεντρική Μακεδονία υπάρχουν και για την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού. Ολοκληρωμένα τουριστικά πακέτα, μονοθεματικά ή περισσότερο σύνθετα μπορεί να σχεδιαστούν βασισμένα στα αρχαιολογικά, ιστορικά, περιβαλλοντικά διαθέσιμα. Παράλληλα, θα πρέπει να οδηγηθούμε σε πιο ολοκληρωμένες θεματικές πλατφόρμες: πχ. προβολή, δρόμων κρασιού, ενοποιημένων αρχαιολογικών χώρων, θρησκευτικών και ιστορικών διαδρομών, με ταυτόχρονη δυνατότητα εικονικών μουσείων, εκθέσεων και προβολή προϊόντων που οδηγούν σε διαδικτυακές πωλήσεις (e-shopping) κ.τ. λ.

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια για την επιστροφή στην ανάπτυξη μπορεί να διαδραματίσει και η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, η οποία παρά τις καλές προθέσεις και τη σειρά επιτυχημένων διοργανώσεων που πραγματοποιεί, με κορυφαία αυτή του Σεπτεμβρίου, έχει ανάγκη από τη διαμόρφωση νέων ελκυστικών χώρων. Είναι αδήριτη ανάγκη να πραγματοποιηθούν άμεσες παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ προκειμένου να διαμορφωθούν εκθεσιακοί χώροι λειτουργικοί και ελκυστικοί σε εκθέτες και επισκέπτες.

Με τη διαμόρφωση ενός δικτύου σύγχρονων υποδομών, οδικών και σιδηροδρομικών, την ανάπτυξη των αεροπορικών συνδέσεων, και τη δημιουργία σύγχρονων υπηρεσιών logistics, η Κεντρική Μακεδονία μπορεί να κερδίσει το μέλλον εφόσον εκμεταλλευτεί τη συγκυρία που καθορίζεται από παγκόσμιες συντεταγμένες.

Η κατασκευή του ενεργειακού άξονα του ΤΑΡ ενισχύει τη θέση της περιφέρειας στο ευρωπαϊκό δίκτυο οδικών αξόνων, ενώ οι πολλές συνδέσεις των αστικών κέντρων της Κεντρικής Μακεδονίας με την άμεση βαλκανική ενδοχώρα και το άνοιγμα στη Μεσόγειο δίνουν την ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη να διεκδικήσει με δυναμισμό την ανάδειξή της σε διεθνή κόμβο συνδυασμένων μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται και η περαιτέρω αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στα πρότυπα του Λιμένος Πειραιά, ώστε η Κεντρική Μακεδονία να γίνει Πύλη Εισόδου στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, ενισχύοντας το διαμετακομιστικό εμπόριο και το τουρισμό.

Η Κεντρική Μακεδονία, με πυρήνα τη Θεσσαλονίκη μπορεί και πρέπει να διεκδικήσει τη θέση που της αξίζει. Οι καλύτερες μέρες είναι μπροστά μας, αρκεί να κάνουμε τις σωστές και κατάλληλες επιλογές.