ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940

2013
Συνέντευξη του προέδρου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Π. Παπαδόπουλου στην έκδοση 'Νέες Ιδέες'
Ημερομηνία: 17 Απριλίου 2013 11:03:42


Κύριε πρόεδρε κατά τη διάρκεια της θητείας σας ποιο ήταν το επιθυμητό και ποιοι στόχοι σας υλοποιήθηκαν;

Είναι δεδομένο ότι οι χαλεποί καιροί που διανύουμε μας θέτουν όλους σε εγρήγορση προκειμένου να αναζητήσουμε λύσεις και διεξόδους στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες. Στο πλαίσιο αυτό πάντα αναζητάμε νέα εργαλεία και δράσεις για τα μέλη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), ώστε να τα θωρακίσουμε στην μετά την κρίση εποχή.

Η δράση την οποία ενισχύουμε μετ΄ επιτάσεως, καθώς πιστεύουμε σε αυτήν, είναι η εκθεσιακή πολιτική και οι επιχειρηματικές αποστολές. Και αυτό γιατί πιστεύουμε ότι η εξωστρέφεια είναι το κλειδί για να ξεπεράσουμε το σκόπελο της ύφεσης. Μέσα από μία δυναμική εκθεσιακή πολιτική αλλά και τη διοργάνωση ή συμμετοχή σε επιχειρηματικές αποστολές προσπαθούμε να δώσουμε τη δυνατότητα στα μέλη μας να διευρύνουν τους ορίζοντες τους και να αναζητήσουν νέες συνεργασίες. Επιπλέον προχωρήσαμε στη δημιουργία τεσσάρων ηλεκτρονικών πλατφορμών προκειμένου να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες προς τα μέλη μας. Οι πλατφόρμες υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος εδαφικής συνεργασίας «Ελλάδα – Βουλγαρία 2007-2013».

Ο λόγος για:
-την πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Στελέχωσης (e-recruitment platform) που παρέχει τη δυνατότητα δικτύωσης των επιχειρήσεων - μελών του ΒΕΘ και των εν δυνάμει εργαζομένων σε αυτές, συνεισφέροντας στη μείωση της συνεχώς αυξανόμενης ανεργίας.

-την πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Δικτύωσης Επιχειρήσεων (e-business networking platform). Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να παρουσιάζουν το επιχειρηματικό τους προφίλ, καθώς και τα προϊόντα - υπηρεσίες που διαθέτουν στην αγορά. Κατά αυτόν τον τρόπο οι επιχειρήσεις μπορούν να εντοπίσουν ταχύτατα και αποτελεσματικά συνεργάτες άμεσου ενδιαφέροντος αλλά και να απευθυνθούν σε δυνητικούς πελάτες.

-την πλατφόρμα Ηλεκτρονικού Συνηγόρου του Επιχειρηματία (e-ombudsman) που φιλοδοξεί να αποτελέσει τον διαμεσολαβητή μεταξύ των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε Ελλάδα και Βουλγαρία με την κατά τόπους δημόσια διοίκηση είτε σε τοπικό, είτε σε κεντρικό επίπεδο
 
και

-την πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Εκπαίδευσης (e-learning platform).

Μέσω της νεωτεριστικής πλατφόρμας του ΒΕΘ οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μάθουν πώς να δημιουργήσουν μία ιστοσελίδα ή εργαλεία προβολής της επιχείρησής τους (π.χ. καρτ βιζίτ, μπροσούρες, αφίσες κ.α.). Οι πλατφόρμες βρίσκονται στην πλήρως ανανεωμένη ιστοσελίδα του ΒΕΘ (www.veth.gov.gr), η οποία παντρεύει την ενημέρωση των μελών του επιμελητηρίου με την ειδησεογραφία καθώς ανά πάσα στιγμή οι επισκέπτες της μπορούν να ενημερωθούν για το τι συμβαίνει τόσο στην Ελλάδα και τη Βόρεια Ελλάδα όσο και στον κόσμο.

Ποια είναι τα βασικά αιτήματα του βιοτεχνικού κλάδου και πως εσείς μεθοδεύετε την ικανοποίηση των αιτημάτων αυτών;

Ο ρόλος του επιμελητηρίου είναι να καταθέτει τις προτάσεις του προς την πολιτεία προκειμένου να την ενημερώνει για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το επιχειρείν και δη οι κλάδοι που εκπροσωπεί ώστε να μεθοδευτούν και οι σχετικές λύσεις. Κύριο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου είναι η ενίσχυση της ρευστότητας. Συνδυαστικά με την ενίσχυση της ρευστότητας, που είναι το μέγα ζητούμενο προκειμένου οι επιχειρήσεις να επιβιώσουν, θα πρέπει να υλοποιηθούν θεσμικές ρυθμίσεις που ζητούνται, επανειλημμένα, από τον επιχειρηματικό κόσμο.

Συγκεκριμένα:

-Θεσμοθέτηση του συμψηφισμού των οφειλών των επιχειρήσεων προς το κράτος με τις οφειλές του κράτους και του ευρύτερου δημόσιου τομέα προς τις επιχειρήσεις, πάγιο αίτημα που κινείται με ρυθμούς χελώνας.

-Επιστροφή του ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

-Ολοκλήρωση του προγράμματος ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών. Εάν θέλουμε ρευστότητα για τις επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων είναι στο κόκκινο, και ανάκαμψη, θα πρέπει η εκκρεμότητα αυτή να λήξει και μάλιστα να γίνει με όρους που θα διασφαλίζουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό την αξιοπιστία και την ανταγωνιστικότητα του τραπεζικού συστήματος.

Επιπλέον προτείνουμε:

- Καθιέρωση ενιαίου συντελεστή φορολογίας εισοδήματος για τις επιχειρήσεις, που δεν θα ξεπερνά το 20%, ώστε να είναι στοιχειωδώς ανταγωνιστικός σε σύγκριση με γειτονικές χώρες.

- Μείωση της προκαταβολής φόρου κερδών σε 50% από 80% που είναι σήμερα, σε μια περίοδο ασφυκτικά περιορισμένης ρευστότητας για τις επιχειρήσεις.

- Μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, με στόχο την τόνωση της ζήτησης και την ανάκαμψη της ψυχολογίας στην αγορά.

- Άρση των φορολογικών αντικινήτρων για την ανέγερση και αγορά κατοικίας, καθώς και για τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται για επαγγελματικές ή βιοτεχνικές δραστηριότητες. Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι σχεδιάζεται για τις επιχειρήσεις η φορολόγηση των ακινήτων τους όχι μόνο με τρεις συντελεστές που ισχύουν σήμερα (0,1%, 0,3% και 0,6%) αλλά με 10 συντελεστές, ανάλογα με τη χρήση του ακίνητου (άλλος για εμπορικά, άλλος για βιομηχανικά ακίνητα κλπ.).

-Παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε δυναμικούς κλάδους, όπως: η ενέργεια, οι εξαγωγές και ο τουρισμός. Κατά επανάληψη το ΒΕΘ έχει θέσει το ζήτημα της δημιουργίας Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ΕΟΖ) στις παραμεθόριες περιοχές με ευνοϊκό καθεστώς φορολόγησης των επιχειρήσεων που θα εγκατασταθούν εντός αυτών.

Για τις επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να δοθούν κίνητρα εγκατάστασης και συγκεκριμένα:

-Μειωμένος φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις εντός ΕΟΖ, κάτω του 10% σε σχέση με το 20% που ισχύει σήμερα για τις επιχειρήσεις ανά την επικράτεια.

-Απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης.

- Οι επιχειρήσεις που θα ιδρυθούν και θα δραστηριοποιηθούν εντός των ΕΟΖ να αναλαμβάνουν και συγκεκριμένες δεσμεύσεις, με στόχο τη δημιουργία πρόσθετων πλεονεκτημάτων για τις τοπικές κοινωνίες. Τέτοιου είδους δεσμεύσεις θα μπορούσε να είναι ο καθορισμός ενός ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής ελληνικών προϊόντων. Επιπλέον ζητούμε επιτάχυνση του ΕΣΠΑ και ενεργοποίηση του Αναπτυξιακού Νόμου και των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα για την υλοποίηση μεγάλων αναπτυξιακών έργων.

Πως βλέπετε την οικονομική κρίση που πλήττει σήμερα την χώρα μας;  Είσθε αισιόδοξος ότι θα έχουμε θετικά αποτελέσματα για μία μικρή ανάκαμψη και ανάπτυξη, για πότε το υπολογίζετε αυτό;

Ο ιδιωτικός τομέας δεν έχει άλλες αντοχές, έχει στραγγίξει. Οι ανελέητες φοροεπιδρομές επί δικαίων και αδίκων και η πρωτοφανής λιτότητα δεν μπορούν να έχουν θετικά αποτελέσματα, αντίθετα συνεχίζουμε να βουλιάζουμε σε ένα βαρέλι χωρίς πάτο.

Δυστυχώς περιμένουμε συνεχώς ως μάννα εξ ουρανού τις δόσεις της τρόικας προκειμένου να πούμε ότι απλά πήραμε μία ανάσα. Η ανάπτυξη δεν επιτυγχάνεται με δανεικά, για τη λήψη των οποίων πολύ συχνά εμφανίζονται εμπλοκές. Πολύ φοβάμαι ότι αν δεν υπάρξει στρατηγική ανάπτυξης θα συνεχίσουμε, επί μακρόν, να ζούμε συντροφιά με την αβεβαιότητα, που είναι ο χειρότερος σύμβουλος για το επιχειρείν.

Πως βλέπετε τον ρόλο της Θεσσαλονίκης, που όλοι μας είχαμε οραματιστεί σαν το Μιλάνο της Ελλάδας, σαν την πρωτεύουσα των Βαλκανίων, κάτι που τελικά δεν έγινε και που νομίζετε ότι οφείλεται αυτή η αποτυχία να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στα Βαλκάνια, υπάρχει κάποια ελπίδα στο μέλλον να πάρει η Θεσσαλονίκη την ανιούσα και τι εσείς θα προτείνατε;

Δυστυχώς η Θεσσαλονίκη δεν μπόρεσε ποτέ να βρει τη θέση που της αξίζει. Παρά το κομβικό της σημείο, εξαιτίας κακών επιλογών και χειρισμών, η Θεσσαλονίκη δεν αναδείχθηκε ποτέ, ουσιαστικά, σε πρωτεύουσα των Βαλκανίων. Σήμερα και εξαιτίας της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας που βιώνουμε φαίνεται ότι ο στόχος αυτός ολοένα και ξεμακραίνει.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Εκθεσιακό Κέντρο της Θεσσαλονίκης, που ενώ φθίνει συνεχώς, μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει ούτε η πολυσυζητημένη μετεγκατάσταση του, ούτε η αναβάθμιση των υποδομών του. Την ίδια ώρα εκθεσιακά κέντρα γειτονικών μας χωρών ανακαινίζονται, αποκομίζοντας μεγαλύτερη εκθεσιακή πίτα.

Δεύτερο παράδειγμα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Τα τελευταία χρόνια φαίνεται να γίνεται μία προσπάθεια για προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων, ωστόσο υπάρχουν σημαντικές κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν προκειμένου να διεκδικήσει μεγαλύτερο κομμάτι και από τον θαλάσσιο τουρισμό αλλά και από τον επιχειρηματικό κόσμο. Η πόλη πρέπει να μετεξελιχθεί σε home port, προκειμένου να υπάρξουν θετικότερα αποτελέσματα για την οικονομία της περιοχής.

Επιπλέον θα πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας προκειμένου το λιμάνι να δέχεται πλοία με μεγαλύτερο βύθισμα και να διπλασιαστεί η δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ). Παράλληλα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικό με την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών – κυρίως θαλάσσιων και σιδηροδρομικών- καθώς και των logistics. Αυτό που θα πρέπει να αντιληφθούν οι ιθύνοντες, με κυριότερο το υπουργείο Ναυτιλίας, είναι ότι δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο καθώς στο μεσοδιάστημα λιμάνια της Βαλκανικής επενδύουν και αναπτύσσονται δίνοντας προστιθέμενη αξία στις περιοχές, που βρίσκονται εγκατεστημένα.

Την ίδια ώρα θα πρέπει να αναζητήσουμε νέες συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες, καθώς το τελευταίο διάστημα αρκετές εξ αυτών έβγαλαν από τις πτήσεις τους τη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα η πρόσβαση προς αυτήν να έχει περιορισθεί. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να διεκδικήσει κεντρικό ρόλο στην περιοχή αρκεί να το αντιληφθούν οι ιθύνοντες και να αναλάβουν δράση.

Πως βλέπετε τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, υπάρχουν ελπίδες προσέγγισης και συνεργασίας στο μέλλον;

Στον επιχειρηματικό τομέα γίνονται προσπάθειες πολλές εκ των οποίων είναι και ιδιαίτερα επιτυχημένες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ύψος των ελληνικών επενδύσεων στην τουρκική αγορά υπερβαίνει τα 6,5 δισ. ευρώ με περίπου 450 ελληνικές επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται στην γειτονική χώρα. Οι ελληνοτουρκικές δε εμπορικές και επιχειρηματικές σχέσεις έχουν ενισχυθεί σημαντικά μετά το 2000 (από 978,2 εκατ. δολάρια, το 2000 σε 4,1 δισ. δολάρια, το 2011).Τα 1,6 δισ. δολάρια ήταν οι τούρκικες εξαγωγές προς τη χώρα μας και τα 2,5 δισ. δολάρια οι ελληνικές εξαγωγές προς την Τουρκία.

Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις δυσχεραίνουν όταν στη μέση μπαίνει η πολιτική, ωστόσο θα πρέπει να επισημάνουμε το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κωνσταντινούπολη και την συνάντηση του με τον τούρκο πρωθυπουργό Ταγίπ Ερντογάν στην οποία συζητήθηκε το σύνολο των θεμάτων, που αφορούν τις δύο χώρες, με έμφαση την ανάπτυξη της οικονομικής συνεργασίας και τα θέματα πολιτικής της καθημερινότητας των πολιτών. Είναι δεδομένο ότι γίνονται προσπάθειες προκειμένου να βελτιωθούν οι σχέσεις των δύο χωρών και να υποβαθμιστούν οι διαφορές που υπάρχουν.


Πως βλέπετε τον απόδημο ελληνισμό, αξιοποιήσαμε το κεφάλαιο του ελληνισμού ή ερασιτεχνικά και χωρίς προγραμματισμό δεν εκμεταλλευτήκαμε αυτή τη μεγάλη δύναμη;

Ο απόδημος ελληνισμός αποτελεί αδιαμφισβήτητα αναπόσπαστο κομμάτι του εθνικού κορμού. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ), που αποτελεί το συμβουλευτικό και εισηγητικό όργανο προς την Ελλάδα στα θέματα της Ομογένειας. Καταλυτική ήταν η συμβολή του Άντριου Άθενς, πρώτου προέδρου του ΣΑΕ που το έργο του ταυτίστηκε με την προσπάθεια οργάνωσης και συντονισμού του απανταχού Ελληνισμού. Σήμερα περισσότερο παρά ποτέ χρειαζόμαστε έλληνες της διασποράς που θα αποτελέσουν πρεσβευτές της χώρας μας.

Ωστόσο παρά τις όποιες φιλότιμες προσπάθειες από αφανείς και μη ανθρώπους τις διασποράς κάθε χώρα όπως και η Ελλάδα πρέπει να στηρίζεται στις δικές της δυνάμεις και να μπορεί να κρατά στους κόλπους της τους νέους ανθρώπους που έχουν όραμα και διάθεση για δουλειά. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια λόγω της ανεργίας που καθημερινά αυξάνεται νέοι μορφωμένοι άνθρωπου παίρνουν το δρόμο της ξενιτειάς καθώς η χώρα μας δεν μπορεί να τους προσφέρει εργασία.

Ποιες νομίζετε ότι θα πρέπει να είναι οι πολιτικές επιλογές για μία σοβαρή οικονομική συνεργασία με τους γείτονες μας των βαλκανικών χωρών;

Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει οι κινήσεις εκείνες που θα μας επέτρεπαν να μιλάμε για ουσιαστική οικονομική συνεργασία με τις χώρες των Βαλκανίων, σε αντίθεση με την Τουρκία που έχει εκμεταλλευτεί με επιτυχία όλο το μουσουλμανικό τόξο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2011 όταν έληγε, μετά από γενναία παράταση, το Ελληνικό Σχέδιο για την Οικονομική Ανασυγκρότηση των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ) η χώρα μας έτρεχε για να σώσει τα προσχήματα και κυρίως τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που παρέμεναν αδιάθετα για σχεδόν 10 χρόνια.

Αποτέλεσμα το πρόγραμμα που προβλεπόταν αρχικά να υλοποιηθεί μεταξύ της πενταετίας 2002 – 2006, προκειμένου να ενισχυθεί και η επιρροή της χώρας μας σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο στα Βαλκάνια, πήρε νέα παράταση, υπό προϋποθέσεις, μέχρι το 2014. Όπως όλα καταδεικνύουν η ελληνική πολιτεία χαρακτηρίζεται από αναβλητικότητα και πισωγυρίσματα.

Η πολιτεία έστω και την ύστατη στιγμή, ακόμη και αν φαίνεται ότι έχει χαθεί το τρένο, θα πρέπει να εργαστεί στην ενίσχυση των οικονομικών σχέσεων της χώρας μας με τις βαλκανικές χώρας σε τομείς που άπτονται της αγροτικής ανάπτυξης, της τεχνολογίας, της πληροφορικής αλλά και των τηλεπικοινωνιών. Η στρατηγική σχέση μεταξύ Ελλάδας και βαλκανικών χωρών πιστεύω ότι μπορεί πραγματικά να μεγιστοποιήσει την ευημερία, την επιρροή αλλά την ασφάλεια όλης της περιοχής.

Πως βλέπετε το ρωσικό ενδιαφέρον για οικονομική συνεργασία ιδιαίτερα στον τουρισμό και στον εμπορικό τομέα αλλά και στο χώρο των κατασκευών και των ακινήτων;

Πολλά έχουν γραφεί κατά καιρούς στον ελληνικό Τύπο για το ρωσικό ενδιαφέρον αναφορικά με την ελληνική αγορά. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει καταγραφεί κάτι ουσιαστικό, όσον αφορά συνεργασίες ή αγορές ακινήτων καθώς η γραφειοκρατία και σειρά άλλων κωλυμάτων που προκύπτουν δεν επιτρέπουν στους Ρώσους να μετουσιώσουν το ενδιαφέρον τους σε επενδύσεις.

Ποιες βλέπετε την ελληνική νεολαία, έχει ιδανικά, στόχους για το μέλλον της χώρας μας;

Αναμφίβολα είναι πάντα ενδιαφέρον να ακούει κανείς τις απόψεις, τις ιδέες και τους προβληματισμούς της νέας γενιάς. Ανοίγει πάντα ένα μικρό παράθυρο αισιοδοξίας. Ωστόσο σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ, οι νέοι δοκιμάζονται, χάνουν την ελπίδα τους, τα όνειρα τους καθώς η ανεργία που αυξάνεται συνεχώς και η αβεβαιότητα για την επόμενη ημέρα τους, έχει ευνουχίσει.

Δεν είναι λίγοι οι νέοι που αποφασίζουν να εγκαταλείψουν την χώρα για να αναζητήσουν μία καλύτερη τύχη. Αν η πολιτεία δεν μεριμνήσει για να αναστραφεί η συνεχώς αυξανόμενη νεανική ανεργία που στην Ελλάδα ξεπερνάει το 57%, καταγράφοντας το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ε.Ε., τότε πολύ δύσκολα οι νέοι θα πιστέψουν στο μέλλον της χώρας μας.