ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940

2013
Συνέντευξη του προέδρου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ) Π. Παπαδόπουλου στην εφημερίδα ‘Δήμου Δρώμενα’
Ημερομηνία: 26 Μαρτίου 2013 11:02:26


- Κύριε Παπαδόπουλε, ο βιοτεχνικός κόσμος της Θεσσαλονίκης, χειμάζεται κι αυτός από την οικονομική κρίση. Πώς αποτυπώνεται αυτό, μέσα από τα στοιχεία που συλλέγει το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης; Πόσες επιχειρήσεις έκλεισαν μέσα στο 2012 και ποια εικόνα έχετε για το α΄ τρίμηνο του 2013; Παράλληλα τί γίνεται με τις ενάρξεις;

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και δη οι βιοτεχνίες που καθημερινά προσθέτουν και νέους κρίκους στην αλυσίδα των λουκέτων εξελίσσονται στους μεγάλους χαμένους της οικονομικής ανομβρίας που ταλαιπωρεί τη χώρα μας. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι τo 2012 1.770 επιχειρήσεις κατέβασαν ρολά συνεχίζοντας την αρνητική πορεία του 2011, οπότε κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα 1.894 επιχειρήσεις αποχαιρέτησαν την ενεργό δράση.

Εξίσου ζοφερή είναι η κατάσταση και με τις εγγραφές καθώς το 2012 684 επιχειρήσεις έκαναν έναρξη, έναντι 751 το 2011.

Αναφορικά με τις εγγραφές – διαγραφές των πρώτων μηνών του 2013 έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος η εικόνα δείχνει οριακά βελτιωμένη. Είναι ενδεικτικό ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2013 μέχρι και τις 7 Μαρτίου οι εγγραφές στο μητρώο του ΒΕΘ ήταν 162, έναντι 150 έναντι το αντίστοιχο περσινό διάστημα ενώ οι διαγραφές κατά το εξεταζόμενο διάστημα του 2013 άγγιξαν τις 486, έναντι 475 το διάστημα από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και τις 7 Μαρτίου του 2012. Τα συγκεντρωτικά στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του έτους θα δημοσιευτούν στις αρχές Απριλίου.

- Οι προβλέψεις σας για το μέλλον πόσο δυσοίωνες είναι;
 
Ο ιδιωτικός τομέας δεν έχει άλλες αντοχές, έχει στραγγίξει. Οι ανελέητες φοροεπιδρομές επί δικαίων και αδίκων και η πρωτοφανής λιτότητα δεν μπορούν να έχουν θετικά αποτελέσματα, αντίθετα συνεχίζουμε να βουλιάζουμε σε ένα βαρέλι χωρίς πάτο. Δυστυχώς περιμένουμε συνεχώς ως μάννα εξ ουρανού τις δόσεις της τρόικας προκειμένου να πούμε ότι απλά πήραμε μία ανάσα. Η ανάπτυξη δεν επιτυγχάνεται με δανεικά, για τη λήψη των οποίων πολύ συχνά εμφανίζονται εμπλοκές.

Πολύ φοβάμαι ότι αν δεν υπάρξει στρατηγική ανάπτυξης θα συνεχίσουμε να ζούμε συντροφιά με την αβεβαιότητα, που είναι ο χειρότερος σύμβουλος για το επιχειρείν. Μέχρι την-προ ενάρξεως της κρίσης-εποχή, γνωρίζουμε ποια ήταν τα κυριότερα προβλήματα του βιοτεχνικού κόσμου. Ποια προβλήματα προστέθηκαν κατά την περίοδο της κρίσης; Η έλλειψη ρευστότητας και οι ευφάνταστες αλλαγές, προς το δυσμενέστερο, στη φορολόγηση, αποτελούν τα σημαντικότερα αγκάθια στην καθημερινότητα του επιχειρηματία.
 
Η έλλειψη ρευστότητας και η δυσκολία πολλών επιχειρήσεων να καλύψουν ακόμη και λειτουργικές τους δαπάνες οδηγούν στην αύξηση της ανεργίας και σε συνεχή μαρασμό του επιχειρείν. Οι τράπεζες μετ΄ επιτάσεως συνεχίζουν να κρατούν τις στρόφιγγες της δανειοδότησης κλειστές. Την ίδια ώρα λαμβάνονται ανελέητα φορομπηχτικά μέτρα με μοναδικό αποτέλεσμα, λόγω της αδυναμίας πληρωμής των φορολογουμένων, να μην εισρέουν έσοδα στα ταμεία του δημοσίου.

- Ακούγεται αρκετά το σενάριο περί χρηματοδότησης των επιχειρήσεων. Μάλιστα κάποιες δόσεις του μνημονίου, λέγεται, ότι σχετίζονται με την «τροφοδότηση» της αγοράς, γεγονός που αμφισβητείται από πολλούς. Ποια είναι η πραγματικότητα σήμερα;

Μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει κάτι ουσιαστικό που να τονώνει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχει πραγματοποιηθεί η πληρωμή μόνο ενός μέρους των οφειλών του δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, η οποία από μόνη της δεν αρκεί. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς ιδιώτες σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα ταμειακά στοιχεία της γενικής κυβέρνησης για το μήνα Ιανουάριο, αυξήθηκαν οριακά καθώς ανήλθαν στα 8,075 δισ. ευρώ, από 8,045 δισ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2012.

Ευελπιστούμε ότι με την κοινοτική οδηγία, που στοχεύει στην προστασία των ΜμΕ που κατά τεκμήριο αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες στη διεκδίκηση του δικαιώματός τους για ταχεία πληρωμή, και αποκτά νομική ισχύ από τις 16 Μαρτίου, η κατάσταση θα βελτιωθεί. Η οδηγία δίνει περιθώριο δύο μηνών για τα χρέη των ιδιωτών προς ιδιώτες και ένας μήνα για το Δημόσιο για την εξόφληση λογαριασμών για αγορές αγαθών ή υπηρεσιών. Τα ληξιπρόθεσμια χρέη, μάλιστα, του Δημοσίου προς τους ιδιώτες θα επιβαρύνονται με επιτόκιο πάνω από 8%.

Την ίδια ώρα το πρόγραμμα τις ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών λιμνάζει, ενώ δεν γίνεται η επιστροφή του ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, παρά το γεγονός ότι έχει επισημανθεί από διάφορες πλευρές κατ΄επανάληψη προς την πολιτεία. Στα θετικά μπορούμε να προσμετρήσουμε την εκ νέου ενεργοποίηση του ΕΤΕΑΝ καθώς και το πρόγραμμα ‘Ενίσχυση ΜμΕ στους τομείς Μεταποίησης, Τουρισμού, Εμπορίου-Υπηρεσιών’, που τρέχει στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.

- Εν κατακλείδι οι τράπεζες σας δανείζουν; Ναι ή όχι;

Όπως σας ανέφερα και σε προηγούμενη ερώτηση σας οι τράπεζες είναι περισσότερο από φειδωλές στη δανειοδότηση ακόμη και επιχειρήσεων πελατών τους καθώς φοβούνται να αναλάβουν το ρίσκο. Το αποτέλεσμα είναι η έλλειψη ρευστότητας να σφίγγει σα θηλιά γύρω από επιχειρήσεις που μέχρι πρότινος θεωρούνταν επιτυχημένες και υγιείς.

- Στο θέμα της συνολικής-γενικής φορολόγησης ποια είναι η θέση σας; Πόσο σας προβληματίζει επίσης ο φόρος κατοχής επιχειρηματικών ακινήτων.

Η φορολογία είναι ένα πεδίο στο οποίο δοκιμάζεται η ικανότητα του κράτους να διασφαλίσει κανόνες ισονομίας, δικαιοσύνης και ισότιμης συνεισφοράς στα δημόσια οικονομικά. Επιπλέον δοκιμάζεται η ικανότητα του κράτους να ενθαρρύνει την παραγωγή εθνικού πλούτου, να στηρίξει την ανάπτυξη και να αξιοποιήσει τους καρπούς της προς όφελος της κοινωνίας.

Σε μια εποχή όπου οι πολίτες αισθάνονται απογοήτευση και οργή για τη δραματική υποβάθμιση του βιοτικού τους επιπέδου, η Πολιτεία οφείλει να παρουσιάσει ένα φορολογικό σύστημα το οποίο θα είναι πραγματικά δίκαιο, λειτουργικό και αποτελεσματικό.

Ειδικότερα η φορολόγηση των εισοδημάτων των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων από το πρώτο ευρώ – μετά και από την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου των 5.000 ευρώ – με δύο συντελεστές 26% για εισοδήματα μέχρι 50.000 ευρώ και 33% για εισοδήματα άνω του ορίου των 50.000 ευρώ, πιστεύουμε ότι θα επιδεινώσει την κατάσταση αδιεξόδου στην οποία έχει περιέλθει η πλειονότητα των επιχειρηματιών, χωρίς όμως να αποφέρει παράλληλα και επιπλέον φόρους στα δημόσια ταμεία.

Ως εκπρόσωποι της επιχειρηματικής κοινότητας, αλλά και θεσμοθετημένοι σύμβουλοι της Πολιτείας, έχουμε καταθέσει επανειλημμένα τις προτάσεις για ένα σύγχρονο, δίκαιο και λειτουργικό φορολογικό σύστημα. Πρόκειται για προτάσεις οι οποίες ανταποκρίνονται στις άμεσες αλλά και στις μελλοντικές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας:
 
- Καθιέρωση ενιαίου συντελεστή φορολογίας εισοδήματος για τις επιχειρήσεις, που δεν θα ξεπερνά το 20%, ώστε να είναι στοιχειωδώς ανταγωνιστικός σε σύγκριση με γειτονικές χώρες.

- Μείωση της προκαταβολής φόρου κερδών σε 50% από 80% που είναι σήμερα, σε μια περίοδο ασφυκτικά περιορισμένης ρευστότητας για τις επιχειρήσεις.

- Μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, με στόχο την τόνωση της ζήτησης και την ανάκαμψη της ψυχολογίας στην αγορά.

- Άρση των φορολογικών αντικινήτρων για την ανέγερση και αγορά κατοικίας, καθώς και για τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται για επαγγελματικές ή βιοτεχνικές δραστηριότητες. Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι σχεδιάζεται για τις επιχειρήσεις η φορολόγηση των ακινήτων τους όχι μόνο με τρεις συντελεστές που ισχύουν σήμερα (0,1%, 0,3% και 0,6%) αλλά με 10 συντελεστές, ανάλογα με τη χρήση του ακίνητου (άλλος για εμπορικά, άλλος για βιομηχανικά ακίνητα κλπ.).
 
-Παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε δυναμικούς κλάδους, όπως: η ενέργεια, οι εξαγωγές και ο τουρισμός.

- Θα θέλαμε το σχόλιό σας για τη σχεδιαζόμενη αλλαγή του πλαισίου είσπραξης του ΦΠΑ Καθημερινά γινόμαστε κοινωνοί ευφάνταστων φορομπηχτικών σεναρίων και μέτρων, που τορπιλίζουν την επιχειρηματική ψυχολογία και θέτουν εν αμφιβόλω τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό κάποια ‘φωτεινά’ μυαλά του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισαν να προτείνουν την αλλαγή του πλαισίου είσπραξης του ΦΠΑ. Οι εμπνευστές όλων αυτών των αλλαγών βρίσκονται εκτός τόπου και χρόνου.

Το βέβαιο είναι ότι τέτοιου τύπου ρυθμίσεις θα προσθέσουν μόνο νέους κρίκους στη μακριά αλυσίδα των λουκέτων, θα διογκώσουν την ανεργία και αντί να αυξήσουν τα έσοδα του δημοσίου θα τα μειώσουν.

Το ΒΕΘ ζητά να ανασταλούν άμεσα οποιαδήποτε σχέδια μεταβολής του καθεστώτος είσπραξης ΦΠΑ και να υπάρξει ένας ουσιαστικός διάλογος της πολιτείας με τους παραγωγικούς φορείς προκειμένου από κοινού να καταλήξουμε σε ένα λειτουργικό σύστημα.
 
- Το ΒΕΘ ζητεί τη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ΕΟΖ) στις παραμεθόριες περιοχές με ευνοϊκό καθεστώς φορολόγησης των επιχειρήσεων που θα εγκατασταθούν εντός αυτών. Ποια θα πρέπει να είναι τα κίνητρα προς τις επιχειρήσεις;

Κατά επανάληψη το ΒΕΘ έχει θέσει το ζήτημα της δημιουργίας Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ΕΟΖ) στις παραμεθόριες περιοχές με ευνοϊκό καθεστώς φορολόγησης των επιχειρήσεων που θα εγκατασταθούν εντός αυτών. Για τις επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να δοθούν κίνητρα εγκατάστασης και συγκεκριμένα:
-Μειωμένος φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις εντός ΕΟΖ, κάτω του 10% σε σχέση με το 20% που ισχύει σήμερα για τις επιχειρήσεις ανά την επικράτεια.

- Απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης.
 
- Οι επιχειρήσεις που θα ιδρυθούν και θα δραστηριοποιηθούν εντός των ΕΟΖ να αναλαμβάνουν και συγκεκριμένες δεσμεύσεις, με στόχο τη δημιουργία πρόσθετων πλεονεκτημάτων για τις τοπικές κοινωνίες. Τέτοιου είδους δεσμεύσεις θα μπορούσε να είναι ο καθορισμός ενός ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής ελληνικών προϊόντων. Δηλαδή ποσοστό της τάξης του 80% των έργων και των προμηθειών για την υλοποίηση των επενδύσεων να προέρχεται από ελληνικές εταιρίες. Επίσης να υπάρχει δέσμευση πρόσληψης, τουλάχιστον 20%, του ανειδίκευτου προσωπικού από την τοπική κοινωνία, μέσω του ΟΑΕΔ.

- Γνωρίζουμε πως την τελευταία 5ετία έχει ανατιμηθεί πάνω από 60%, το ενεργειακό κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Υπάρχει κίνδυνος μείωσης της ανταγωνιστικότητας; Κινδυνεύει η βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων;

Την ώρα που η χώρα βαδίζει στα πιο σκοτεινά μονοπάτια της ύφεσης, την ώρα που πολίτες και επιχειρηματίες δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε στις ανελαστικές τους δαπάνες, έρχεται να προστεθεί ένας ακόμη εφιάλτης στην καθημερινότητα μας. Οι αυξήσεις της ΔΕΗ ξεπερνούν κάθε λογική.

Είναι βέβαιο ότι απαιτείται εξορθολογισμός της αγοράς ενέργειας, που έχει καταντήσει βρόγχος για τις επιχειρήσεις, αφού έχει εκτοξεύσει στα ύψη το κόστος παραγωγής τους και έχει μειώσει ακόμη περισσότερο τη διεθνή μας ανταγωνιστικότητα. Πρέπει επιτελούς να γίνει κοινός τόπος ότι απαιτείται στρατηγική ανάπτυξης και αλλαγή οικονομικής πολιτικής, διαφορετικά τα λουκέτα στην αγορά θα πολλαπλασιαστούν με μαθηματική ακρίβεια.

- Θα θέλαμε να μας παρουσιάσετε σε "τίτλους" τις προτάσεις του ΒΕΘ, σ' αυτήν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία για τον τόπο μας. Υπάρχουν περιθώρια "ελιγμών", μπορούν να υπάρξουν "πραγματικές" λύσεις;

Είναι δεδομένο ότι απαιτείται ένα νέο μείγμα οικονομικής πολιτικής, χωρίς οριζόντιες πολιτικές λιτότητα με έμφαση στην ανάπτυξη, μέσα από πρακτικά και άμεσα εφαρμόσιμα μέτρα.

Συγκεκριμένα προτείνουμε:

-Επιτάχυνση του ΕΣΠΑ και ειδικότερα των προγραμμάτων που στοχεύουν στη στήριξη της επιχειρηματικότητας, της απασχόλησης και της κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον θα πρέπει να γίνει ο καλύτερος δυνατός σχεδιασμός για το ΕΣΠΑ 2014-2020.

-Ενεργοποίηση του Αναπτυξιακού Νόμου και των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, υλοποίηση μεγάλων αναπτυξιακών έργων, με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης (π.χ. οδικοί άξονες), στοχευμένες πολιτικές και μέτρα για την ενίσχυση σημαντικών κλάδων, που παράγουν διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα και υπηρεσίες.

-Ολοκλήρωση του προγράμματος ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών. Εάν θέλουμε ρευστότητα για τις επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων είναι στο κόκκινο, και ανάκαμψη, θα πρέπει η εκκρεμότητα αυτή να λήξει και μάλιστα να γίνει με όρους που θα διασφαλίζουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό την αξιοπιστία και την ανταγωνιστικότητα του τραπεζικού συστήματος.

-Επιτάχυνση του επαναπατρισμού των κεφαλαίων, που μπορούν να δώσουν οξυγόνο στην οικονομία.

-Απλοποίηση των διαδικασιών για την έναρξη επιχειρήσεων

- Απλούστερες και ταχύτερες διαδικασίες έγκρισης επενδύσεων, ειδικά σε κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας, για την οικονομία και την απασχόληση.

- Ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων για το άνοιγμα κλειστών αγορών και επαγγελμάτων.

- Μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις, ώστε η Ελλάδα να καταστεί ανταγωνιστική σε σχέση με τις γειτονικές της χώρες.

-Εφαρμογή ρυθμιστικών πλαισίων που καθορίζουν με σαφήνεια τους περιβαλλοντικούς όρους και τις προδιαγραφές χρήσης γης.

-Μείωση του χρόνου εκδίκασης υποθέσεων, με προτεραιότητα σε αυτές που αφορούν την αδειοδότηση σημαντικών επενδύσεων.

Παρά την δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες. Ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα μπορεί και θέλει να ανταποκριθεί στην πρόκληση της οικοδόμησης μιας βιώσιμης και δυναμικής οικονομίας. Αυτό που ζητούμε είναι προϋποθέσεις και ευκαιρίες για δημιουργία.