ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940

2009
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΕΘ

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,


Για κάποιους η Θεσσαλονίκη είναι η «μητρόπολη των Βαλκανίων» για άλλους η «γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης».  Όποιον χαρακτηρισμό και αν επιλέξουμε το βέβαιο είναι ότι η Θεσσαλονίκη μέσα στο νέο βαλκανικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί θα μπορούσε να αποτελέσει το κέντρο των εξελίξεων προσφέροντας ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη για την πόλη και την περιφέρεια.

Δυστυχώς όμως βλέπουμε μία πόλη που κινδυνεύει να χάσει το τρένο της ανάπτυξης καθώς οι σχεδιασμοί περί μητροπολιτικού κέντρου φαίνεται να μένουν στα λόγια.

Έργα όπως η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, η επέκταση της 6ης προβλήτας του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), που θα προσφέρει συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων λιμένων των Βαλκανίων και η χωροθέτηση της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας (ΑΖΚ) δυστυχώς εξακολουθούν να βρίσκονται σε εκκρεμότητα.

Η ΔΕΘ αποτελεί αναμφίβολα σημείο αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη και το διεθνές της προφίλ. Ένα νέο εκθεσιακό κέντρο στη δυτική πλευρά της πόλης θα δώσει την ευκαιρία στη ΔΕΘ να διεκδικήσει μεγαλύτερο κομμάτι της εκθεσιακής πίτας που σήμερα μοιράζεται στα εκθεσιακά κέντρα της Αθήνας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το προηγούμενο διάστημα έγινε ενδελεχής μελέτη των περιοχών που είχαν προκριθεί ως καταλληλότερες για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ από την Επιτροπή για την Μετεγκατάσταση της Έκθεσης και τον τότε υπουργό Μακεδονίας Θράκης, Σταύρο Καλαφάτη.
Υπήρξε απόφαση όλων των φορέων, συνεπικουρουμένη και από τα κόμματα της τότε αντιπολίτευσης (μεταξύ των οποίων και του ΠΑΣΟΚ), για την χωροθέτηση της ΔΕΘ στο οικόπεδο του ΤΕΙ Σίνδου.

Με την εν λόγω απόφαση εξασφαλίζεται ισόρροπη ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη και αποδεσμεύονται για άλλες χρήσεις τα περίπου 200 στρμ., που σήμερα καταλαμβάνει η ΔΕΘ. Στο χώρο που σήμερα αναπτύσσεται η ΔΕΘ θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα μητροπολιτικό πάρκο.

Θα πρέπει να σημειώσω ότι στο διοικητικό συμβούλιο της 29ης Οκτωβρίου του 2008 το ΒΕΘ προέκρινε ως επικρατέστερη επιλογή τη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης, μία περιοχή που δικαιούται τη δική της ευκαιρία για ανάπτυξη δεδομένου μάλιστα ότι η ανατολική πλευρά της πόλης είναι κορεσμένη.

Σας υπενθυμίζω, ότι στο πλαίσιο της διεκδίκησης της ΕXPO 2008 o φάκελος υποψηφιότητας που κατατέθηκε πρότεινε τη δημιουργία ενός νέου εκθεσιακού κέντρου στην περιοχή του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

Δανειζόμενος στοιχεία μελέτης του ΤΕΕ/ΤΚΜ θα ήθελα να αναφέρω ότι η έκταση του οικοπέδου του ΤΕΙ Σίνδου χαρακτηρίζεται επαρκής, βρίσκεται σε απόσταση 11 χλμ. από το κέντρο της πόλης, διαθέτει προσπελασιμότητα, καθώς συνδέεται με μεταφορικά δίκτυα πρόσβασης (υφιστάμενα και προγραμματισμένα), όπως η ΠΑΘΕ, η Εγνατία οδός, η δυτική είσοδος, η εξωτερική περιφερειακή οδός. Επίσης συνδέεται με το λιμάνι, τη σιδηροδρομική γραμμή, το δυτικό προαστιακό σιδηρόδρομο αλλά και με γραμμές αστικής συγκοινωνίας.

Δύο χρόνια και πλέον βρίσκεται σε εκκρεμότητα η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει χωροθετηθεί.

Με την υλοποίηση της ΑΖΚ, η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να αποκτήσει νέα εφόδια για να διεκδικήσει με αξιώσεις μεγαλύτερη ανάπτυξη και αναγνωρισιμότητα.

Με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια συντελείτε μία μεγάλη προσπάθεια ώστε η Θεσσαλονίκη να εξελιχθεί σε πόλη της καινοτομίας (ήδη έχει δημιουργηθεί η Τεχνόπολη) θα πρέπει να επισπευσθούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση της ΑΖΚ. Αν και το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας έχει κάνει όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες σχετικά με τη χωροθέτηση της Ζώνης, τα κίνητρα, τα κριτήρια ένταξης των επιχειρήσεων και την εξασφάλιση διαχειριστικής της επάρκειας, εντούτοις επί του παρόντος εκκρεμούν διάφορες κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν από την πλευρά της Πολιτείας.

Ενδεικτική, των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που θα μπορούσε να προσφέρει στην περιοχή, η δημιουργία της Ζώνης Καινοτομίας, είναι η επίσκεψη εκπροσώπων της Boeing.

Σημαντικό οικονομικό κεφάλαιο για την πόλη, αποτελεί το λιμάνι που, αν και πρόσκαιρα βρέθηκε υπό την ομπρέλα ενός διεθνούς κολοσσού, της Hutchison, η οποία αίφνης απέσυρε το ενδιαφέρον της, εξακολουθεί να αναμένει, επί μακρόν, την επέκταση της 6ης προβλήτας.

Για να ενισχυθεί ο στρατηγικός ρόλος του λιμένα Θεσσαλονίκης θα πρέπει να αναβαθμιστεί το σύνολο των υποδομών του, να εφαρμοστεί ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική και αποδοτικότερη εκμετάλλευση των χώρων της ζώνης του.  
 
Το χρονικό σημείο που βρισκόμαστε είναι κομβικό για το μέλλον του ΟΛΘ. Η έγκαιρη ολοκλήρωση της κατασκευής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), με την κατασκευή της απαραίτητης υποδομής, την προμήθεια σύγχρονου μηχανολογικού εξοπλισμού εντός της επόμενης πενταετίας (2014) και το διπλασιασμό χωρητικότητας σε ΤΕU (από 450.000 ΤΕU σήμερα) θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι να ενισχύσει την επιρροή του στην περιοχή.

Το λιμάνι πρέπει να ενταχθεί στην ευρύτερη εφοδιαστική αλυσίδα. Η ένταξη θα επιτευχθεί μέσω της δημιουργίας οδικών - σιδηροδρομικών συνδέσεων στην ενδοχώρα του λιμανιού.

Τέλος, πρέπει να ενεργοποιηθεί άμεσα το ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά σε ότι αφορά τα προγράμματα ενίσχυσης της έρευνας και της καινοτομίας καθώς και των δράσεων για τον εκσυγχρονισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα.

Όλα τα παραπάνω ζητήματα, στα οποία, μάλιστα, και η σημερινή κυβέρνηση συμφωνούσε, θα πρέπει να δρομολογηθούν χωρίς άλλες καθυστερήσεις ώστε να μπορέσει και ο επιχειρηματικός κόσμος να βοηθηθεί και η Θεσσαλονίκη να διαδραματίσει το ρόλο που της αξίζει.

Το ΒΕΘ παραμένει πάντα στη διάθεσή σας προκειμένου να συζητήσει και να δώσει διευκρινήσεις για τα θέματα που σας έθεσε.
 
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΜΑΓΟΠΟΥΛΟΣ